MODEL CITY BRANDING SEBAGAI STRATEGI PENGUATAN PARIWISATA LOKAL PROVINSI JAWA TIMUR

yusuf adam hilman, Krisna Megantari

Abstract


City branding strategy to strengthen is tourism, so that this effort can support the development of the, are indirectly can increase their own local revenue, that is why we need to understand the process in their entirety. Several areas in the province of East Java, such as: Banyuwangi, Lumajang, Ponorogo, Batu and Jember, can give a lesson in relation to the city branding to be relevant and according to potential as well as the construction positive image in accordance with a hoped-for goal. A method of qualitative diskriptif was used in the study, data collection technique through the results of the observation and a literature review. From the research result conducted by, obtained city branding strategy is conducted through a tagline and also make the Mascot, of main to support regional tourism promotion.


Full Text:

PDF

References


Ardiansyah, D. (2014). Kampung Bahasa Sebagai City Branding Kota Pare Kediri. (Studi Kualitatif Komunikasi Pemerintah Kabupaten Kediri).

Astuti, Widiana Puji, A. K. (2018). UPAYA PEMASARAN PARIWISATA PONOROGO MELALUI CITY BRANDING DALAM MENINGKATKAN KUNJUNGAN WISATAWAN ( Studi Kasus pada City Branding Kabupaten Ponorogo dengan Tagline “ Ethnic Art of Java ” ). Administrasi Bisnis, 55(1), 48–58.

Avinda, C. B., & Sudiarta, I. N. (2016). STRATEGI PROMOSI BANYUWANGI SEBAGAI DESTINASI WISATA ( STUDI KASUS PADA DINAS KEBUDAYAAN DAN PARIWISATA ). IPTA, 4(1), 55–60.

Cahyani, I. D. (2008). IMPLEMENTASI JEMBER FASHION CARNAVAL SEBAGAI BAGIAN DARI CITY BRANDING KABUPATEN JEMBER. Commonline Departemen Komunikasi, 3(2), 142–156.

Jesi Indriani, C. K. (2017). PENGARUH CITY BRANDING PADA CITY IMAGE DAN KEPUTUSAN BERKUNJUNG WISATAWAN KE. Manajemen, 17(November), 41–52.

Lauwrentius, S., Yanu, A., Fianto, A., & Yosep, S. P. (2015). Penciptaan City Branding melalui Maskot sebagai Upaya Mmepromosikan Kabupaten Lumajanh. Desain Komunikasi Visual, 4(2), 151–162.

Moch. Agus Krisno Budiyanto Batu. (2010). KOTA BATU PROVINSI JAWA TIMUR DALAM PERSPEKTIF. Jurnal Teknik Industri, 11(Pariwisata), 35–41.

Muchamad Saiful Anam, Daniar Wikan Setyanto, D. H. Y. (2015). Perancangan Visual Branding Kabupaten Kudus Sebagai Upaya Promosi Kabupaten. Mahasiswa, 1–13.

Muhammad Chusnul Khitam. (2012). | 333 kerjasama antara pemerintah daerah, swasta, dan masyarakat dalam pengembangan pariwisata *(. EKBIS, VI(1), 333–349.

Rahmawati, J. dan N. L. (2015). Pengaruh City Branding terhadap Image Of Urban Destination dan Dampaknya pada Post-Visit Behavior. Trikonomika, 14(1), 66–75.

Slamet. (2014). “Strategi Competitive Advantage Untuk Membangun City Branding Kota Batu Sebagai Kota Wisata.”

Sukmana, O. (2009). MODEL PENGEMBANGAN LINGKUNGAN KOTA EKOWISATA ( STUDI DI WILAYAH KOTA BATU ). Humanity, V(September), 42–47.

Suradnya, I. M. (2006). Analisis Faktor - faktor daya tarik wisata Bali dan Implikasinya terhadap perencanaan pariwisata daerah Bali. SOCA, 6(3), 1–13.

Turhumawati, S. T. (2008). KESENIAN REOG SEBAGAI DAYA TARIK WISATA BUDAYA DI KABUPATEN PONOROGO. UNS, (Pariwisata).

Wandari, L. A. (2014). PENGARUH CITY BRANDING “ SHINING BATU ” TERHADAP CITY IMAGE DAN KEPUTUSAN BERKUNJUNG WISATAWAN KE KOTA BATU TAHUN 2014. Jurnal Administrasi Bisnis, 16(Pariwisata), 1–6.

Yulianti, L. (2014). ANALISIS PENGARUH CITY BRANDING KOTA BATAM ( Studi kasus pada stakeholder di Kota Batam ) Analisis Pengaruh City Branding …. Manajemen, 14(1), 61–80.

Letak Geografis, Astronomis & Geologis Indonesia, diakses dari http://www.artikelsiana.com/2015/08/letak-geografis-astronomis-geologis.html pada 11 Agustus 2016.

Perkembangan Pariwisata Provinsi Jawa Timur Desember 2017. Diakses dari https://jatim.bps.go.id/pressrelease/2018/02/01/551/perkembangan-pariwisata-provinsi-jawa-timur-desember-2017.html pada 29 Mei 2018

Ini 10 Daerah dengan Indeks Pariwisata Tertinggi di Indonesia, diakses dari https://www.liputan6.com/lifestyle/read/2671822/ini-10-daerah-dengan-indeks-pariwisata-tertinggi-di-indonesia pada 29 Mei 2018.




DOI: 10.31002/jkkm.v2i2.784

Article Metrics

Abstract view : 27 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Komunikasi dan Kajian Media

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.