Title:


ANALISIS DAMPAK EKONOMI DAN SOSIAL AKIBAT KEMACETAN LALU LINTAS DI JALAN RAYA BOGOR-JAKARTA


Author:


Mail Sahniza Tamara(1*)
Mail Hadi Sasana(2)

(1) Universitas Diponegoro, 
(2) Universitas Tidar, 
(*) Corresponding Author
10.31002/rep.v2i3.529| Abstract views : 2099 | PDF views : 0

Abstract


Traffic congestion can occur due to the imbalance between population growth, vehicles growth, and roads growth (Mustikarani, 2016). Population growth in Jakarta in the period 20102015 is 1.1% per year, vehicle growth in Jakarta is 8.75% per year, and road growth in Jakarta is 0.01% per year. The imbalance between population growth, vehicle growth, and road growth caused traffic congestion. One of the streets in Jakarta that is often struck by traffic congestion is Raya Bogor-Jakarta street. The purpose of this reasearch is to analyze the economic impacts social impacts felt by motorists due to traffic congestion on Raya Bogor-Jakarta street.  The method used to calculate and analyze economic impacts is a quantitative method of calculating the average, lost of earnings, and lost economic potential. While to analyze the social impact used qualitative analysis method. The results showed that the economic potential lost due to traffic congestion on Raya Bogor-Jakarta street reaches Rp 31.017.020.346 per year. The social impact of traffic congestion on Raya Bogor-Jakarta street was 89% of respondents felt tired, 91% of respondents felt upset, 49% of respondents felt stressed, and 96% of respondent felt uncomfortable.

Full Text:

PDF

References


Amaliah, Dessy. 2014. “Estimasi Nilai Kerugian Masyarakat Akibat Kemacetan Lalu Lintas (Studi Kasus Simpang Pasar Parung, Kabupaten Bogor)”. Skripsi Fakultas Ekonomi dan Manajemen Institut Pertanian Bogor. Aris, Azhar. 2012. “Analisis Dampak Sosial Ekonomi Pengguna Jalan Akibat Kemacetan Lalulintas (Studi Kasus Area Universitas Brawijaya Malang)”. Malang: Universitas Brawijaya. Badan Pusat Statistik Provinsi DKI Jakarta. 2015. Statistik Transportasi DKI Jakarta 2015. Jakarta. Farhani, Nuzulia. 2011. “Kerugian Sosial Ekonomi dan Alternatif Kebijakan dalam Mengatasi Permasalahan Kemacetan di Sepanjang Jalan Cicurug-Parungkuda, Kabupaten Sukabumi”. Skripsi Fakultas Ekonomi dan Manajemen Institut Pertanian Bogor. Lestari, Feby Ayu dan Yuyuk Apriyani. 2014. Analisis Dampak Lalu Lintas Akibat Adanya Pusat Perbelanjaan di Kawasan Pasar Pagi Pangkalpinang terhadap Kinerja Ruas Jalan. Jurnal Fropil Universitas Bangka Belitung Vol 2 No. 1 Januari-Juni 2014. Marestian, Doly, Triarko Nurlambang dan Tito Latif Indra. 2005. “Waktu Tempuh pada Jalan Utama Menuju Jakarta di Kota Depok”. Depok: Universitas Indonesia. Diunduh dari http://staff.ui.ac.id/system/files/users/tito.latif/ pada tanggal 31 Januari 2017. Marwan, Faizal. 2011. “Analisis Dampak Kemacetan Lalu Lintas Dengan Pendekatan Willingness To Accept (Studi Kasus: Kecamatan Bogor Barat)”. Skripsi Fakultas Ekonomi dan Manajemen Institut Pertanian Bogor. Mustikarani, Wini dan Suherdiyanto. 2016. “Analisis Fator-Faktor Penyebab Kemacetan Lalu Lintas di Sepanjang Jalan H Rais A Rahman (Sui Jawi) Kota Pontianak”. Jurnal Edukasi IKKIP PGRI Pontianak Vol. 14 No. 1 Juni 2016. Nasution, M. Nur. 2004. Manajemen Transportasi. Jakarta: Ghalia Indonesia. Raharjo, Dimas. 2012. “Pola Level of Service di Jalan Raya Bogor”. Depok: Universitas Indonesia. Republika.co.id. 2017. “Kerugian Akibat Macet di Bandung Capai Rp 4,36 Triliun” Republika.co.id, 31 Juli 2017. Romadoni, Ahmad. 2014. “Ini Titik-titik Kemacetan di Jakarta Timur Gara-gara Angkot” Liputan6.com, 22 September 2014. Sapta, Rendy Dwi. 2009. “Analisis Dampak Kemacetan Lalu Lintas Terhadap Sosial Ekonomi Pengguna Jalan Dengan Contingent Valuation Method (CVM) (Studi Kasus: Kota Bogor, Jawa Barat)”. Skripsi Fakultas Ekonomi dan Manajemen Institut Pertanian Bogor. Sari, Feby Anisia Purnama. 2011. “Analisis Kebijakan Penanganan Kemacetan Lalulintas di Jalan Teuku Umar Kawasan Jatingaleh Semarang dengan Metode Analisis Hirarki Proses (AHP)”. Skripsi Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro. Sugiyanto, Gito, Siti Malkhamah, Ahmad Munawar, dan Heru Sutomo. 2011. Pengembangan Model Biaya Kemacetan Bagi Pengguna Mobil Pribadi di Daerah Pusat Perkotaan Yogyakarta. Jurnal Transportasi Universitas Katolik Parahyangan Vol. 11 No. 2. Sujarto, Djoko. 1989. Faktor Sejarah Perkembangan Kota dalam Perencanaan Perkembangan Kota. Bandung: Fakultas Teknik Sipil dan Perencanaan Institut Teknologi Bandung. Tamin, Ofyar Z. 2000. Perencanaan dan Permodelan Transportasi. Bandung: Penerbit Institut Teknologi Bandung. Wijayanti, Putri Ayu Kwarta. 2011. “Estimasi Nilai Kerugian Masyarakat Akibat Peningkatan Volume Lalu Lintas dan Implikasinya Terhadap Kebijakan Pengelolaan Jalan”. Skripsi Fakultas Ekonomi dan Manajemen Institut Pertanian Bogor.




DOI: http://dx.doi.org/10.31002/rep.v2i3.529

Article Metrics

Abstract view : 2099 times
PDF - 0 times

Cited By

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal REP (Riset Ekonomi Pembangunan)



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal REP (Riset Ekonomi Pembangunan)

P-ISSN: 2541-433X E-ISSN: 2508-0205

Published by Department of Economic Development, Faculty of Economics, Universitas Tidar

View My Stats