Title:


“Buku IPA Berjendela” A Support for Creative Thinking Skill


Author:


Mail Sri Yuniyati(1*)
Mail Dyah Ayu Fajarianingtyas(2)
Mail Lutfiana Fazat Azizah(3)

(1) Program Studi Pendidikan IPA, Universitas Wiraraja, Indonesia
(2) Program Studi Pendidikan IPA, Universitas Wiraraja, Indonesia
(3) Program Studi Pendidikan IPA, Universitas Wiraraja, Indonesia
(*) Corresponding Author
10.31002/ijobe.v2i1.1293| Abstract views : 185 | PDF views : 0

Abstract


The availability of teaching materials in SMP and MTs Nurul Muchlishin is limited. Thus, some students need to copy the textbook and simple teaching materials with a percentage of 14% and the students' creative thinking skill is low with a percentage of 48%. An effort that can be done in order to overcome this problem is by developing the teaching materials in the form of Buku IPA Berjendela. The objective of this research is to know the advisability and teacher’s also students’ responses through Buku IPA Berjendela. The type of this research is Research and Development (R & D) and it was developed by using 4D model (Define, Design, Develop, and Disseminate). The result of the study is the advisability of Buku IPA Berjendela on the material content validation is 90.59% (very decent); format validation 94% (very decent); and display validation 94.17% (very decent). Teacher’s response is 100% (very good) and students’ response are 99.56% (very good). Buku IPA Berjendela is suitable to be used to train students' creative thinking skill by using many features in the book.

Keywords


Teaching materials; creative thinking skills; science book; buku IPA berjendela

Full Text:

PDF

References


Afifah, M., & Susilowibowo, J. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berjendela Berbasis Scientific Approach pada Materi Rekonsilasi Bank di Kelas XI Akuntansi SMK Negeri 1 Ngawi. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 4(3), 1–6.

Agustina, E. R. M. W. E. S. (2015). Kelayakan Penyajian Buku Teks Mahir Berbahasa Indonesia Kelas VII SMP/MTS Kurikulum 2013, 1–10.

Ardhana, W. (2016). Pengembangan Media Grafis Berbentuk Lift the Flap Book sebagai Media Pembelajaran dalam Mata Pelajaran IPS Materi Bentuk Muka Bumi dan Aktivitas Penduduk Indonesia. SOCIAL STUDIES, 5(2), 1-6.

Barroh, H. (2012). Pengembangan Buku Ajar Berjendela pada Materi Sistem Reproduksi Manusia untuk SMP RSBI. BioEdu, 1(2), 5-9.

DEPDIKNAS. Panduan Pengembangan Pembelajaran IPA Terpadu (2011). Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar.

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk SMA Kelas X. EduSains, 4(2), 94-103.

Korniawan, A., Kusumo, E., & Susilaningsih, E. (2016). Validitas Chemistry Handout sebagai Inovasi Bahan Ajar Stoikiometri Berstrategi PBS Bervisi SETS. Inovasi Pendidikan Kimia, 10, 1629-1640.

Kusuma, F. W., & Aisyah, M. N. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pain Share untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 2 Wonosari Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2), 43-63.

Olurinola, O., & Tayo, O. (2015). Colour in Learning: It's Effect on the Retention Rate of Graduate Students. Journal of Education and Practice, 6(14), 1-6.

Oey, F. W., Waluyanto, H. D., & Zacky, A. (2013). Perancangan Buku Interaktif Pengenalan dan Pelestarian Sugar Glider di Indonesia Bagi Anak 7-12 Tahun. Jurnal DKV Adiwarna 1(2), 1-11.

Palasari, A. E. (2014). Pengembangan Flap Book Fisika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif bagi Siswa SMP / MTS Kelas VIII pada Materi Cahaya. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Paramita, A. D., Rusilowati, A., & Sugiarto. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Literasi Sains Materi Suhu dan Kalor. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 7(1), 58-67.

Prabowo, C. A., Ibrohim, & Saptasari, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Inkuiri Berbasis Laboratorium Virtual. Jurnal Pendidikan, 1(6), 1090-1097.

Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar. Jogjakarta: Diva Press.

Rahayuni, G. (2016). Hubungan Keterampilan Berpikir Kritis dan Literasi Sains pada Pembelajaran IPA Terpadu dengan Model PBM dan STM. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 2(2), 131-146.

Riswari, A. R. (2012). Hubungan Penguasaan Kalimat Efektif dan Motivasi Menulis dengan Keterampilan Menulis Surat Niaga (Survei pada Siswa Kelas XIII SMK Negeri Kecamatan Pacitan). Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Santrock, J. W. (2015). Psikologi Pendidikan (Edisi Kedua). Jakarta: Kencana Prenada Media.

Sari, V. K. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep pada Subtema 2 Lingkungan Sekitar Rumahku Kelas I SDN Genukwatu IV Ngoro Jombang. Universita Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Setiawan, H. W., & Wiyardi, R. S. (2015). Penggunaan App Inventor dalam Pembuatan Game Education Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran yang Mandiri dan Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa TITL pada Pembelajaran Listrik Dasar SMK Muhammadiyah Majenang. Jurnal Edu Elektrika, 4(1), 24-30.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Siregar, D. E., & Nara, H. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Suhadi. (2010). Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Anak.

Yogananti, A. F. (2015). Pengaruh Psikologi Kombinasi Warna dalam Website. Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 1(1), 45–54. Retrieved from https://publikasi.dinus.ac.id/index.php/andharupa/article/view/956




DOI: http://dx.doi.org/10.31002/ijobe.v2i1.1293

Article Metrics

Abstract view : 185 times
PDF - 0 times

Cited By

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Indonesian Journal of Biology Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

indexed by :

                     

Jalan Kapten Suparman 39 Magelang, Jawa Tengah, Indonesia 56116

Phone (0293) 364113 Fax (0293) 362438

Website: http://jurnal.untidar.ac.id/index.php/ijobe