Title:


The Use of Instagram Application as a Media Evaluation of Animal Excretion System Material in Biology Education Students


Author:


Mail Nadia Dwi Cahyawati(1*)
Mail Ervina Rinka Oktarivada(2)
Mail Kartikasari Nurbaiti(3)
Mail Zumrotul Salisa(4)
Mail Ghina Tsalatsatunnisa(5)
Mail Setiyo Prajoko(6)

(1) Biology Education Study Program, Universitas Tidar, Indonesia, Indonesia
(2) Biology Education Study Program, Universitas Tidar, Indonesia, Indonesia
(3) Biology Education Study Program, Universitas Tidar, Indonesia, Indonesia
(4) Biology Education Study Program, Universitas Tidar, Indonesia, Indonesia
(5) Biology Education Study Program, Universitas Tidar, Indonesia, Indonesia
(6) Biology Education Study Program, Universitas Tidar, Indonesia, Indonesia
(*) Corresponding Author
10.31002/ijobe.v4i2.7667| Abstract views : 0 | PDF views : 0

Abstract


The implementation of Education Policy in the Emergency Period of the Spread of Corona Virus Disease (COVID-19) greatly affects the condition of education in Indonesia, therefore, educators are expected to develop certain activities that use social media in learning. Educators can actively use Instagram to stay connected with students. The use of Instagram by students is used as an evaluation medium related to animal excretory system material in Biology Education Students. The data analysis method used is qualitative descriptive method. Based on the research that has been done, it can be concluded that the use of media in learning is a very important element, knowledge will be more abstract if only conveyed through verbal language. This can be seen in the aspect of the Instagram application which is able to become an evaluation media with a percentage of 84%.

Keywords


Evaluation media; social media; instagram; learning motivation

Full Text:

PDF

References


Afrizal, D. Y. (2020). Media Sosial Instagram sebagai Sarana Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. PROSIDING SAMASTA.

Ambarsari, Z. (2021). Penggunaan Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Pada Era 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3 (pp. 81-86). FBS Unimed Press.

Assidik, G.K. (2018). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Berbasis Literasi Digital yang Interaktif dan Kekinian. Prosiding asaga.

Audina, N. A., & Muassomah, M. (2020). Instagram: Alternatif Media dalam Pengembangan Maharah Al-Kitabah. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 77-90.

Fernandasyah, M. K., Wati, B. M., Ardipeni, W., & Setiawan, D. (2019). Penggunaan Media Instagram: Instastory Sebagai Pemberdaya Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa Biologi Universitas Negeri Malang. In Prosiding Seminar Nasional dan Workshop Biologi-IPA dan Pembelajarannya ke (Vol. 4, p. 119).

Fujiawati, F. S., & Raharja, R. M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial (Instagram) Sebagai Media Penyajian Kreasi Seni Dalam Pembelajaran. JPKS (Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni), 6(1).

Ghullam, H., Lisa A. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Pestasi Belajar Ipa di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Vol. 12(1). 90-96.

Kiranasari, B. (2014). Faktor-Faktor Yang Menentukan Online Seller Memilih Situs Jejaring Instagram Sebagai Media Promosi Online Shop (Studi Deskriptif Kualitatif Mengenai Faktor-Faktor yang Menentukan Toko Online di Yogyakarta Memilih Media Promosi Instagram) (Doctoral dissertation, UAJY).

Kosasi, S. (2011). Analisis penerapan arsitektur wireless lan menggunakan top down approach pada pt. Telkom pontianak. SISFOTENIKA, 1(2), 26-42.

Mason, R. (2006). Learning Technologies for adult Continuing Education. Studies incontinuing Education 28.2. 121-133.

Muhlisian, A. A. (2018). Penggunaan media sosial instagram dalam praktik pemahaman lintas budaya, 55.

Nabil, M., & Sugandi, G. (2021). Penggunaan Fitur Instagram Stories Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online (Studi Pada Akun Instagram@ Griizelle. Id).

Nantingkaseh, A. H. (2020). Peran Media Sosial Instagram dalam Mendukung Program Komunikasi Pemasaran Samakta Guest House. Jurnal InterAct, 9(1).

Prabowo, A., & Arofah, K. (2017). Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Sosialisasi Kebijakan Penyiaran Digital. Jurnal Aspikom, 3(2), 256-269.

Rachmi, Filia. (2010). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Prilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Ekonomi Universitas Diponogoro.

Salbino, Sherief. (2014). Buku Pintar Gadget Android Untuk Pemula. Jakarta: Kunci Komunikasi.

Sandjaja, Soejanto. (2009). Pengaruh Keterlibatan Orang Tua terhadap Minat Membaca Anak Ditinjau dari Pendekatan Stress Lingkungan.

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Prenada Media Group.

Sesriyani, L., & Sukmawati, N. N. (2019). Analisis Penggunaan Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Program Studi Pendidikan Ekonomi. Eduka: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 4(1).

Setyadi, A. (2020). Analisis Fungsi Flight Information Display System (Fids) Terhadap Kelancaran Operasional Di Bandar Udara Internasional Kertajati Jawa Barat (Doctoral Dissertation, Sekolah Tinggi Teknologi Kedirgantaraan Yogyakarta).

Vira, Puspa, D. E. W. I. (2020). Analisis Fotografi Iklan Sebagai Gaya Fotografi Untuk Strategi Pemasaran Di Sosial Media Instagram (Doctoral Dissertation, Sekolah Tinggi Teknologi Bandung).

Wuryantai, A. E. W. (2004). Digitalisasi masyarakat: Menilik kekuatan dan kelemahan dinamika era informasi digital dan masyarakat informasi.

Zaenal, Arifin. (2009). Evaluasi Pembelajaran: Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Zulkhaerani, Z. (2010). Peningkatan Kemampuan Membaca Cerpen Dengan Menggunakan Metode Snowball Drilling Pada Siswa Kelas Xa Sman 1 Gangga Tahun Pelajaran 2009-2010 (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

Wahyu, S., Malabay, M., & Asri, J. S. (2021). Perancangan Konsep Dan Evaluasi Desain User Experience Pada Aplikasi Mobile Penyedia Tempat Layanan Fitness Dengan Pendekatan User-Centered Design. Proceeding KONIK (Konferensi Nasional Ilmu Komputer), 5, 446-451.

Belardi (2013). Texting While Studying: New Study from McGraw-Hill Education RevealsThat Technology Can Be Students’ Best Friend and Worst Enemy. McGraw-Hill Education. Retrieved from: https://www.mheducation.com/about/news-room/texting-while-studying-new-study-mcgrawhill-education-reveals-technology-can-be

Bexheti, L. A., Ismaili, B. E., & Cico, B. H. (2014). An analysis of social media usagein teaching and learning: The case of SEEU. In Proceedings of the 2014 International Conference on Circuits, Systems, Signal Processing, Communications and Computers (pp.90-94).

Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar evaluasi pendidikan edisi 3. Bnadung: Bumi Aksara.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.31002/ijobe.v4i2.7667

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Cited By

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Biology Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

indexed by :

                     

Jalan Kapten Suparman 39 Magelang, Jawa Tengah, Indonesia 56116

Phone (0293) 364113 Fax (0293) 362438

Website: http://jurnal.untidar.ac.id/index.php/ijobe