Title:


Considering Students’ Prior Knowledge in Culture-based Contextual Learning Media Application: How Effective It is to Support Students’ Mathematics Learning Outcome


Author:


Mail Zainnur Wijayanto(1*)
Mail Rahayu Retnaningsih(2)

(1) Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, 
(2) Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia
(*) Corresponding Author
10.31002/ijome.v2i1.1207| Abstract views : 119 | PDF views : 0

Abstract


The present study aims to describe the effectiveness of culture-based contextual mathematics learning media by considering students’ prior knowledge. This is a quasi-experimental study that employed pretest-postest non-equivalent group design. Eight graders of a Junior High School (JHS) in Yogyakarta were involved as experimental and control groups.  The data were obtained through a test to find out the students' mathematics learning achievements, while the data analysis technique used is the analysis of two-way variance with unequal cells. The results indicate that by considering the students’ previous knowledge, the culture-based contextual mathematics learning media is more effective than the conventional ones.

Keywords


contextual; culture; effectiveness; mathematics; media

Full Text:

PDF

References


Amir, M.F. & Kusuma, M.D. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis masalah kontekstual untuk meningkatkan kemampuan metakognisi siswa sekolah dasar. J. Medives, 2(1), 117–128.

Anggraini, V.D., Mukhadis, A., & Muladi, M. (2013). Problem based learning, motivasi belajar, kemampuan awal, dan hasil belajar siswa SMK. J. Ilmu Pendidik., 19(2), 187–195.

Astuti, S.P. (2015). Pengaruh kemampuan awal dan minat belajar. J. Form. 5(1), 68–7.

Haryoko, S. (2009). Efektivitas pemanfaatan media audio-visual sebagai alternatif optimalisasi model pembelajaran. J. Edukasi, 5(1), 1–10.

Herawati, R.F., Mulyani, S, & Redjeki, T. (2013). Pembelajaran kimia berbasis multiple representasi ditinjau dari kemampuan awal terhadap prestasi belajar laju reaksi siswa SMA NEGERI I Karanganyar tahun pelajaran 2011/2012. J. Pendidik. Kim., 2(2), 38–43.

Hevriansyah, P. & Megawanti, P. (2016). Pengaruh kemampuan awal terhadap hasil belajar matematika. J. Kaji. Pendidik. Mat., 2(1), 37–44.

Nashar. (2004). Peranan motivasi dan kemampuan awal dalam kegiatan pembelajaran. Jakarta: Delia Press.

Pannen, P. (2005). Pendidikan sebagai sistem. Jakarta: Depdiknas.

Purwaningrum, D. (2016). Efek strategi pembelajaran ditinjau dari kemampuan awal matematika terhadap hasil belajar matematika kelas XI IPS. J. Manag. Pendidik., 11(2), 155–167.

Rusydi, I. (2014). Pendidikan berbasis budaya Cirebon. Intizar, 20(2), 327–348.

Suastra, I.W., Tika, K., & Kariasa, N. (2011). Efektivitas model pembelajaran sains berbasis budaya lokal untuk mengembangkan kompetensi dasar sains dan nilai kearifan lokal di SMP. JPPP Lemlit, 5(3), 258–273.

Suhartini, E.S.I. & Syahputra, E. (2016). Pengaruh pembelajaran kontekstual terhadap kemampuan pemecahan masalah matematik dan kemandirian belajar siswa di MTs Miftahussalam Medan. Paradikma, 9(3), 2016.

Tandililing, E. (2013). Pengembangan pembelajaran matematika sekolah dengan pendekatan etnomatematika berbasis budaya lokal sebagai upaya untuk meningkatkan kualitas pembelajaran matematika di sekolah. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY, Yogyakarta. Retrieved from https://eprints.uny.ac.id/10748/.

Wijayanto, Z. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis etnomatematika pada keraton Yogyakarta. Sosiohumaniora, 3(1), 80–88.




DOI: http://dx.doi.org/10.31002/ijome.v2i1.1207

Article Metrics

Abstract view : 119 times
PDF - 0 times

Cited By

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Indonesian Journal of Mathematics Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by:

             

ISSN: 2654-3907 (print) | 2654-346X (online)

Jalan Kapten Suparman No.39, Magelang, Jawa Tengah, Indonesia 56116

Phone (0293) 364113  Fax. (0293) 362438

Website : http://jurnal.untidar.ac.id/index.php/ijome