Keefektifan Model Perkuliahan Investigasi Kelompok yang Bermuatan Nilai-Nilai Konservasi untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis dan Pengembangan Karakter Mahasiswa FBS UNNES
Abstract
The purpose of this study was to determine the effectiveness of the group investigation learning model that contained conservation values in writing learning and character development of UNNES FBS students. This learning model was chosen because it is one of the social interaction learning models that require students to have the ability to interact with their conservation environment and work together in groups in synergy. The ultimate goal of this experimental research is to find the effectiveness of the development products produced in previous studies, namely the group investigation learning model containing conservation values to improve writing skills and instill/ develop character values of FBS UNNES students. The approach applied in this study is quasi-experiment with pretest-posttest design, non-equivalent control group design. Determination of research samples using purposive samples. Respondents of this study were students of Indonesian Language and Literature Education Study Program FBS UNNES in semester one. Data collection uses to test and non-test instruments — analysis of research data using validity test, reliability test, homogeneity test, and t-test.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Budiyono, H. (2014). Pembelajaran keterampilan menulis berbasis proses menulis dan teori pemerolehan bahasa. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(1). Retrieved from https://online-journal.unja.ac.id/pena/article/view/1438
Joyce, B., & Weil, M. (1992). Models of teaching. USA: Allyn andBacon.
Kartono, K. (2009). Menulis tanpa rasa takut membaca realitas dengan kritis. Yogyakarta: Kanisius.
Lusiani, N.W. (2019). Implementasi model pembelajaran cooperative integrated reading and composition (CIRC) untuk meningkatkan keterampilan menulis ringkasan pada siswa kelas V SDN 2 Nyuhtebel. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 541-553. Retrieved from http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta/article/view/308
Mundziroh, S., Sumarwati, S., & Saddhono, K. (2013). Peningkatan kemampuan menulis cerita dengan menggunakan metode picture and picture pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basastra, 1(2), 1-10. Retrieved from http://www.jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bhs_indonesia/article/view/2148
Mulyoto, M. (2006). Kiat menulis untuk media massa. Klaten: Sahabat.
Nurudin, N. (2010). Dasar-dasar penulisan. Malang: UMM Press.
Ruswendi, P. (2014). Keefektifan model investigasi kelompok dalam peningkatan kemampuan mahasiswa terhadap apresiasi cerita pendek. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(1), 89-99. Retrieved from https://ejournal.upi.edu/index.php/JER/article/view/3215
Prayoga, E.A., Suwignyo, H., & Mudiono, A. (2018). Peningkatan keterampilan menulis teks eksposisi melalui CIRC (cooperative integrated reading and composition) berbantuan video pada siswa SD. Jurnal Pendidikan, 3(1), 115-120. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i1.10399
Ratihwulan, E. (2018). Peningkatan motivasi dan prestasi belajar menulis teks narasi dengan teknik student teams-achievement devisions (STAD) peserta didik kelas XA SMA Negeri 5 Kota Magelang. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(2), 173-185. doi:http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v2i2.883
Ratihwulan, E., & Asmara, R. (2019). Peningkatan motivasi dan prestasi belajar menulis teks eksposisi menggunakan model discokaku dipadu gambar berseri di SMA Negeri 5 Magelang. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 12-24. doi:http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.2006
Suhardi, D. (2012). Peran SMP berbasis pesantren sebagai upaya penanaman pendidikan karakter kepada generasi bangsa. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(3), 316-328. DOI: https://doi.org/10.21831/jpk.v0i3.1248
Sukmawan, S., Setyowati, L., & Nurmansyah, A. (2016). Mendayagunakan genre sastra flash fiction untuk menulis teks argumentasi. Jurnal Ilmiah Edukasi Sosial, 6(1), 85-95. Retrieved from http://jiesjournal.com/index.php/jies/article/view/36
Supardi, S. (2012). Arah pendidikan di Indonesia dalam tataran kebijakan dan implementasi. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2). Retrieved from https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/view/92
Supeni, S. & Yusuf, Y. (2018). Penulisan karya ilmiah sebagai implementasi pengembangan kompotensi profesi guru pada guru SMP Widyawacana I Surakarta. Adi Widya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 146-152. doi: http://dx.doi.org/10.20884/1.awpm.2018.2.2.2516
Suyono, S. & Hariyanto, H. (2011). Belajar dan pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syamsi, K. (2013). Model perangkat pembelajaran menulis berdasarkan pendekatan proses genre bagi siswa SMP. Litera, 11(2). doi:https://doi.org/10.21831/ltr.v11i2.1070
Syamsuddin, S. (2011). Dari ide-bacaan-simakan menuju menulis efektif. Bandung: Geger Sunten.
Trianto, T. (2007). Model-model pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Wikanengsih, W. (2013). Model pembelajaran neurolinguistic programming berorientasi karakter bagi peningkatan kemampuan menulis siswa SMP. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 177-186. doi: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v19i2.4210
Winataputra, U.S. (2001). Model-model pembelajaran inovatif. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
DOI: https://doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.1254
DOI (PDF): https://doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.1254.g1114
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.