Nilai Profil Pelajar Pancasila dalam Novel Laut Bercerita Karya Leila S. Chudori

Aisyah Salma Rasyidah

Abstract


The Pancasila Learner Profile was a framework of characters and competencies that learners in Indonesia were expected to possess, in accordance with the values of Pancasila as the nation's foundation and worldview. The values of Pancasila included respect for Bhinneka Tunggal Ika (unity in diversity), the spirit of gotong royong, social justice, democracy, and the moral values contained in Pancasila. This research aimed to elaborate on issues related to the value of the Pancasila Student Profile contained in the novel Laut Bercerita by Leila S. Chudori. This research used a qualitative method of content analysis with an interactive data analysis technique of the Miles and Huberman model. Data on the value of the Pancasila Student Profile were taken from primary data in the form of content and dialogue contained in the novel Laut Bercerita. This research found the value of the Pancasila Student Profile in 5 characters in the novel Laut Bercerita by Leila S. Chudori, namely Biru Laut, Asmara Jati, Biru Laut, Alex Perazon, and Romo Felix. The value of the Pancasila Student Profile was a behavior that showed an attitude in practicing the values of Pancasila in everyday life. Practicing the values of Pancasila in everyday life was reflected in the attitude of practicing religious teachings, tolerance for existing differences, being able to think critically and creatively in facing existing challenges, being able to be independent and responsible, and being able to work together with others.

Keywords


Pancasila Student Profile, Novel Laut Bercerita, Pancasila

Full Text:

PDF

References


Amalia, S. R., & Qomariyah, U. (2020). Pengaruh Sosial Budaya dalam Novel Terjemahan Memoirs of A Geisha Karya Arthur Golden dan Novel Perempuan Kembang Jepun Karya Lan Fang. Jurnal Sastra Indonesia, 9(2), 103–113. https://doi.org/10.15294/jsi.v9i2.32673

Andani, N. S., Raharjo, R. P., & Indarti, T. (2022). Kritik Sosial Dan Nilai Moral Individu Tokoh Utama Dalam Novel Laut Bercerita Karya Leila S. Chudori. Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/enggang/article/view/7832/4136

Arifudin, O. (2022). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Membina Karakter Peserta Didik. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 829–837. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Chudori, S. L. (2020). Laut Bercerita (E. Sulwesi & M. C. Udiani, Ed.; 10 ed.). KPG (Kepustakaan Populer Gramedia).

Damono, S. D. (2020). Sosiologi Sastra Sebuah Pengantar. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Eriyanto. (2015). Analisis Isi: Pengantar Metodologi untuk Penelitian Ilmu Komunikasi dan Ilmu-ilmu Sosial Lainnya (3 ed., Vol. 3). KENCANA.

Fardiansyah, H., Octavianus, S., Agus, Y., Abduloh, H., Ahyani, H., Hutagalung, B. J., Sianturi, D., Situmeang, T., Nuriyati, O., Arifudin, A. M., Morad, D., Ahmad, M., Putri, S., Lasmono, P., Puspito, R., & Damayanti, E. (2022). Manajemen Pendidikan (Tinjauan Pada Lembaga Pendidikan Formal). www.penerbitwidina.com

Irawati, D., Iqbal, M. A., Hasanah, A., & Arifin, S. B. (2022a). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul - Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622

Irawati, D., Iqbal, M. A., Hasanah, A., & Arifin, S. B. (2022b). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Jurnal Edumaspul, 6. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622

Ismawati, E. (2013). Pengajaran Sastra (A. Pratama, Ed.; 1 ed.). Penertbit Ombak.

Jayanti, R., Ratna Rinayuhani, T., & Hasanudin, C. (2022). Pendampingan Siswa SMK Palapa Mojokerto Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Sebagai Bentuk Dimensi Kreatif Dalam Pproyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(2). http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS

Kartikasari, A. C. (2021). Analisis Sosiologi Sastra Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Novel Hafalan Shalat Delisa Karya Tere Liye Dan Relevansinya Dalam Pembelajaran Sastra di SMA. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2. https://doi.org/10.37304/enggang.v2i2.3880

Krippendorff, K. (2022). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. SAGE Publications, Inc.

Latif, Y. (2020a). Pendidikan yang berkebudayaan : histori, konsepsi, dan aktualisasi pendidikan transformatif (3 ed.). Gramedia Pustaka Utama.

Latif, Y. (2020b). Pendidikan Yang Berkebudayaan : Histori,Konsepsi,dan Aktualisasi Pendidikan Transformatif (3 ed.). Gramedia Pustaka Utama.

Maha, M., & Khaliki, H. (2023). Analisis Profil Pelajar Pancasila Pada Novel Ayah Karya Andrea Hirata. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(3), 216–225. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i3.243

Piesesa, M. S. L., & Camellia. (2023). Desain Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila untuk Menanamkan Nilai Karakter Mandiri, Kreatif dan Gotong-Royong. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(1), 74–83. https://doi.org/10.21067/jmk.v8i1.8260

Raharjo, Y. M., Waluyo, H. J., & Saddhono, K. (2017). Kajian Sosiologi Sastra Dan Pendidikan Karakter Dalam Novel Nun Pada Sebuah Cermin Karya Afifah Afra Serta Relevansinya Dengan Materi Ajar di SMA. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.8627

Sania, R., Nofasari, E., Siregar. (2023). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Novel “Rumah Tanpa Jendela” Karya Asma Nadia Sebagai Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Dalam Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan (Vol. 9, Nomor 2). https://mail.ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/ja/article/view/1061

Setiawan, A. R., Saddhono, K., & Suhita, R. (2019). Analisis Psikologi Sastra Dan Nilai Pendidikan Karakter Novel Laut Bercerita Karya Leila S. Chudori Serta Relevansinya Sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra Di Sma. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 7(1), https://doi.org/10.20961/basastra.v7i1.35434

Swingewood, A., & Laurenson, T. D. (1972). The Sociology of Literature. Schocken Books.

Yarsama, K. (2022). Efektivitas Pembelajaran Sastra sebagai Media Pembentukan Karakter Anak. SANDIBASA(Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia I). https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/sandibasa/article/view/2002




DOI: https://doi.org/10.31002/transformatika.v8i2.9511

DOI (PDF): https://doi.org/10.31002/transformatika.v8i2.9511.g3480

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2025 Aisyah Salma Rasyidah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.