Kesalahan Penerapan Kaidah Bahasa Indonesia dalam Karya Tulis Mahasiswa pada Mata Kuliah Bahasa Indonesia di Universitas PGRI Semarang
Abstract
Several errors in spelling and grammar were found in the students' writing on Indonesian language courses. The errors affect the quality of students' academic works. Based on the findings, this study was aimed at (1) describing the forms of misapplication of Indonesian rules and writing in the students’ writing, and (2) defining the aspects behind the application of Indonesian rules and writing in the students’ writing. The approach used in this research is descriptive qualitative. This research was carried out in data collection, data classification, data analysis, and informal data analysis presentation. There are two results in this study. First, language errors were found at three levels, namely errors in aspects of letter writing, elements of paper and use of words, and writing sentences. Second, there are some factors behind this error, both internally and externally.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhadiah, S. (1991). Pembinaan kemampuan menulis bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2016). Pedoman umum ejaan bahasa Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus besar bahasa Indonesia (edisi keempat). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Jamilah, J. (2017). Penggunaan bahasa baku dalam karya ilmiah mahasiswa. Tarbiyah Jurnal Ilmu Kependidikan, 6(2), 41-51. DOI: http://dx.doi.org/10.18592/tarbiyah.v6i2.1603
Karyati, Z. (2016). Antara EYD dan PUEBI: Suatu analisis komparatif. Susunan Artikel Pendidikan, 1(2), 175-185. DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v1i2.1024
Moleong, L.J. (2010). Metodologi penelitian kualitatif (edisi revisi). Bandung: Rosdakarya.
Mustakim, M. (1992). Tanya jawab ejaan bahasa Indonesia untuk umum. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Nursyamsi, N. (2016). Kesalahan penulisan kata bahasa Indonesia dalam jurnal ilmiah sains dan teknologi. Multilingual, 15(2), 193-204. Retrieved from http://multilingual.kemdikbud.go.id/index.php/MULTILINGUAL/article/view/43
Nugroho, R.D., & Suryawati, T., Zuliastutik, H. (2018). Analisis kesalahan dalam penulisan karya ilmiah mahasiswa Jepang dalam pembelajaran BIPA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan
Sastra, 18(2), 193-210. DOI: 10.17509/bs_jpbsp.v18i2.15508
Pandini, I. (2019). Analisis kesalahan penggunaan ejaan yang disempurnakan pada karangan narasi siswa kelas XI SMAN 5 Model Palu. Jurnal Bahasa dan Sastra, 5(4), 81-89. Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/BDS/article/view/12747
Parera, J.D. (1993). Bahasa Indonesia sebagai matakuliah dasar umum. Jakarta: Erlangga.
Parera, J.D. (1997). Linguistik edukasional. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Ratihwulan, E., & Asmara, R. (2019). Peningkatan motivasi dan prestasi belajar menulis teks eksposisi menggunakan model discokaku dipadu gambar berseri di SMA Negeri 5 Magelang. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 12-24. doi:http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.2006
Setiawan, B. (2010). Bahasa Indonesia untuk mahasiswa. Salatiga: Widyasari Press.
Sudaryanto. (1993). Metode dan aneka teknik analisis bahasa. Yogyakarta: Duta Wacana University Press.
Suparno, S. dan Yunus, M. (2007). Keterampilan dasar menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.
Supeni, S. & Yunus, Y. (2018). Penulisan karya ilmiah sebagai implementasi pengembangan kompotensi profesi guru pada guru SMP Widyawacana I Surakarta. Adi Widya Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 146-152. DOI: http://dx.doi.org/10.20884/1.awpm.2018.2.2.2516
Suyitno, I. (2015). Ilmu bahasa dan implikasinya dalam pengajaran bahasa di Indonesia. Diksi, 13(1), 95-103. doi: https://doi.org/10.21831/diksi.v13i1.6446
Tantri, A.A.S. & Dewantara, P.M. (2017). Keefektifan sabtu literasi untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa SD N 3 Banjar Jawa. Proseding Seminar Nasional Riset Inovatif 2017 (pp. 685-689). Bali, Indonesia: Universitas Pendidikan Ganesha.
Tarigan, H.G. & Tarigan, D. (2011). Pengajaran analisis kesalahan berbahasa (edisi revisi). Bandung: Angkasa.
Zulkarnaini, Z. (2014). Peningkatan kemampuan menulis karya ilmiah mahasiswa PGSD semester I melalui drill method. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 1-9. Retrieved from http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jupendas/article/view/144
DOI: https://doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.1186
DOI (PDF): https://doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.1186.g1120
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 mukhlis mukhlis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
