Title:


Kesalahan Penerapan Kaidah Bahasa Indonesia dalam Karya Tulis Mahasiswa pada Mata Kuliah Bahasa Indonesia di Universitas PGRI Semarang


Author:


Mail Mukhlis Mukhlis(1*)
Mail Raden Yusuf Sidiq Budiawan(2)
Mail Rawinda Fitrotul Mualafina(3)
Mail Siti Ulfiyani(4)

(1) Universitas PGRI Semarang, Indonesia
(2) Universitas PGRI Semarang, Indonesia
(3) Universitas PGRI Semarang, Indonesia
(4) Universitas PGRI Semarang, Indonesia
(*) Corresponding Author
10.31002/transformatika.v3i1.1186| Abstract views : 489 | PDF views : 0

Abstract


Several errors in spelling and grammar were found in the students' writing on Indonesian language courses. The errors affect the quality of students' academic works. Based on the findings, this study was aimed at (1) describing the forms of misapplication of Indonesian rules and writing in the students’ writing, and (2) defining the aspects behind the application of Indonesian rules and writing in the students’ writing. The approach used in this research is descriptive qualitative. This research was carried out in data collection, data classification, data analysis, and informal data analysis presentation. There are two results in this study. First, language errors were found at three levels, namely errors in aspects of letter writing, elements of paper and use of words, and writing sentences. Second, there are some factors behind this error, both internally and externally.


Keywords


language errors; linguistic rules; Indonesian language

Full Text:

PDF

References


Akhadiah, S. (1991). Pembinaan kemampuan menulis bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2016). Pedoman umum ejaan bahasa Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus besar bahasa Indonesia (edisi keempat). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Jamilah, J. (2017). Penggunaan bahasa baku dalam karya ilmiah mahasiswa. Tarbiyah Jurnal Ilmu Kependidikan, 6(2), 41-51. DOI: http://dx.doi.org/10.18592/tarbiyah.v6i2.1603

Karyati, Z. (2016). Antara EYD dan PUEBI: Suatu analisis komparatif. Susunan Artikel Pendidikan, 1(2), 175-185. DOI: http://dx.doi.org/10.30998/sap.v1i2.1024

Moleong, L.J. (2010). Metodologi penelitian kualitatif (edisi revisi). Bandung: Rosdakarya.

Mustakim, M. (1992). Tanya jawab ejaan bahasa Indonesia untuk umum. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Nursyamsi, N. (2016). Kesalahan penulisan kata bahasa Indonesia dalam jurnal ilmiah sains dan teknologi. Multilingual, 15(2), 193-204. Retrieved from http://multilingual.kemdikbud.go.id/index.php/MULTILINGUAL/article/view/43

Nugroho, R.D., & Suryawati, T., Zuliastutik, H. (2018). Analisis kesalahan dalam penulisan karya ilmiah mahasiswa Jepang dalam pembelajaran BIPA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan

Sastra, 18(2), 193-210. DOI: 10.17509/bs_jpbsp.v18i2.15508

Pandini, I. (2019). Analisis kesalahan penggunaan ejaan yang disempurnakan pada karangan narasi siswa kelas XI SMAN 5 Model Palu. Jurnal Bahasa dan Sastra, 5(4), 81-89. Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/BDS/article/view/12747

Parera, J.D. (1993). Bahasa Indonesia sebagai matakuliah dasar umum. Jakarta: Erlangga.

Parera, J.D. (1997). Linguistik edukasional. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Ratihwulan, E., & Asmara, R. (2019). Peningkatan motivasi dan prestasi belajar menulis teks eksposisi menggunakan model discokaku dipadu gambar berseri di SMA Negeri 5 Magelang. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 12-24. doi:http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.2006

Setiawan, B. (2010). Bahasa Indonesia untuk mahasiswa. Salatiga: Widyasari Press.

Sudaryanto. (1993). Metode dan aneka teknik analisis bahasa. Yogyakarta: Duta Wacana University Press.

Suparno, S. dan Yunus, M. (2007). Keterampilan dasar menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Supeni, S. & Yunus, Y. (2018). Penulisan karya ilmiah sebagai implementasi pengembangan kompotensi profesi guru pada guru SMP Widyawacana I Surakarta. Adi Widya Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 146-152. DOI: http://dx.doi.org/10.20884/1.awpm.2018.2.2.2516

Suyitno, I. (2015). Ilmu bahasa dan implikasinya dalam pengajaran bahasa di Indonesia. Diksi, 13(1), 95-103. doi: https://doi.org/10.21831/diksi.v13i1.6446

Tantri, A.A.S. & Dewantara, P.M. (2017). Keefektifan sabtu literasi untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa SD N 3 Banjar Jawa. Proseding Seminar Nasional Riset Inovatif 2017 (pp. 685-689). Bali, Indonesia: Universitas Pendidikan Ganesha.

Tarigan, H.G. & Tarigan, D. (2011). Pengajaran analisis kesalahan berbahasa (edisi revisi). Bandung: Angkasa.

Zulkarnaini, Z. (2014). Peningkatan kemampuan menulis karya ilmiah mahasiswa PGSD semester I melalui drill method. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 1-9. Retrieved from http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jupendas/article/view/144




DOI: http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.1186


DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.1186.g1120

Article Metrics

Abstract view : 489 times
PDF - 0 times

Cited By

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.