Title:


Peningkatan Motivasi dan Prestasi Belajar Menulis Teks Narasi dengan Teknik Student Teams-Achievement Devisions (STAD) Peserta Didik Kelas XA SMA Negeri 5 Kota Magelang


Author:


Mail Eva Ratihwulan(1*)

(1) SMA Negeri 5 Magelang, Indonesia
(*) Corresponding Author
10.31002/transformatika.v2i2.883| Abstract views : 366 | PDF views : 0

Abstract


This research is aimed to improve students' motivation and learning outcomes. The action used in improving the two things is the learning process with STAD technique. This study uses three stages: Pre Cycle, Cycle I, and Cycle II, each cycle using two meetings. Research data were obtained from a student questionnaire and test with multiple choice questions. Questionnaire to know the development of learning motivation, while the test with multiple choice questions to know the development of learning outcomes. The research data is analyzed descriptively-qualitative. The results of the study explain that the implementation of learning with STAD techniques can improve student's motivation and achievement. Learning motivation in Pre Cycle obtained an average of 23.47 (medium category). While in Cycle I the average learning motivation increased to 26.57 (medium category). Percentage of students achieved high category score of 4 students (13%). Furthermore, in cycle II the average learning motivation of 33.87 (high category). Percentage of students obtained a great and very high category score of 22 students (73.3%). Thus until the end of Cycle II, learning motivation has increased. While the results of learning on the Precycle obtained an average of 61.93 (enough category), in the first cycle increased to 69.53 (enough class), in Cycle II obtained an average of 78.77 (right type). Furthermore, it is known that the percentage of learning mastery in the Pre Cycle of 3%, Cycle I of 31%, then in cycle II the rate of learning mastery increased to 86.66%. Thus until the end of Cycle II, student learning outcomes have increased. Based on the above data can be concluded that the implementation of learning STAD technique can improve learning motivation and student learning outcomes.


Keywords


Student Teams-Achievement Divisions (STAD); learning motivation; learning achievement; narrative text

Full Text:

PDF

References


Asmara, R. (2017). Rekonstruksi pembelajaran menulis berbasis wacana gender dengan pendekatan persidangan. Transformatika Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 106-122. doi: http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v1i1.248

Handayani, S. (2014). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student teamsachievement division (STAD) berbantuan media gambar untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada materi panas. Jurnal Pendidikan, 15(2), 125-133. Retrieved from http://jurnal.ut.ac.id/index.php/JP/article/view/238

Hendriana, H. & Afrilianto, M. (2014). Panduan bagi guru, penelitian tindakan kelas suatu karya tulis ilmiah. Bandung: Refika Aditama.

Karnasiyani, R.D., Saputro, S., & Ashadi, A. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement divisions (STAD) dengan media LKS untuk meningkatkan motivasi berprestasi dan prestasi belajar pada materi kelarutan dan hasil kali kelarutan kelas XI IPA SMA Negeri 1 Ngemplak Boyolali tahun pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Kimia, 6(2), 181-189. Retrieved from http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia/article/view/9783

Keraf, G. (2010). Argumentasi dan narasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kusamah, W., & Dwitagama, D. (2009). Mengenal penelitian tindakan kelas. Jakarta: PT Idenks.

Kurniawan, L.T. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD

untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar

peserta didik pada mata pelajaran pemeliharaan

kelistrikan kendaraan ringan di SMK Piri Sleman (Unpublished thesis). Retrieved from http://eprints.uny.ac.id/60501/1/Naskah%20TAS.pdf

Kushartanti, K. (2007). Strategi pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia di sekolah dasar: Peran guru dalam menyikapi kurikulum tingkat satuan pendidikan. Wacana Journal of the Humanities of Indonesia, 9(1), 107-117. http://journal.ui.ac.id/index.php/wacana/article/view/3679

Legita, N.G., & Suparmin, S. (2013). Penerapan metode student teams achievement division sebagai upaya meningkatkan prestasi belajar mata pelajaran sistem pengapian. Jurnal Taman Vokasi, 1(1), 128-135. doi: 10.30738/jtvok.v1i1.144

Ningsi, N.P.S. (2017). Kemampuan menulis karangan narasi melalui media animasi siswa kelas VIII SMP Negeri 07 Palopo. Jurnal Onoma Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 3(1), 44-56. doi: http://dx.doi.org/10.30605/onoma.2017.910

Romadi, A. (2016). Gambar sebagai media pembelajaran komunikatif dengan peta konsep untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa pada kompetensi menulis teks descriptive tentang orang dan bangunan bersejarah di kelas X Akuntansi 4 SMK Negeri 2 Purworejo. Jurnal Bahtera Jurnal Pendidikan Bahasa Sastra dan Budaya, 3(6), 1-16. Retrieved from http://ejournal.umpwr.ac.id/index.php/bahtera/article/view/3529/0

Safitri, N.M.D., Kristiantari, M.G.R., & Abadi, I.B.G.S. (2014). Pengaruh model pembelajaran master berbantuan media cerita rakyat terhadap keterampilan membaca siswa pada pelajaran bahasa Indonesia kelas V SDN 12 Padangsambian. Mimbar PGSD Undhiksa, 2(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/1960

Sardiman. (2016). Interaksi & motivasi belajar mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sartono, S. (2015). Upaya meningkatkan motivasi belajar dan keterampilan menulis teks anekdot menggunakan teknik peer review kelas X MIPA 1 SMAN 2 Magelang. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 11(1), 65-85. doi: 10.31002/transformatika.v11i1.112

Sitangga, M., & Asmara, R. (2018). Realisasi bahasa Indonesia penderita bibir sumbing sebuah studi kasus. Litera Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 17(3), 393-408. doi: https://doi.org/10.21831/ltr.v17i3.18883

Slavin, R.E. (2008). Cooperative learning: Teori, riset, dan praktik. Bandung: Nusa Media.

Subyantoro, S. (2009). Penelitian tindakan kelas. Semarang: Widya Karya Semarang.

Suherli, S. (2007). Menulis karangan ilmiah. Depok: Arya Duta.

Sukasworo, S. (2007). Bahasa Indonesia: Mutiara gramatika bahasa dan sastra indonesia. Jakarta: Piranti Darma Kalokatama.

Trianto, T. (2011). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Jakarta: Kencana Predana Media Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v2i2.883


DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v2i2.883.g800

Article Metrics

Abstract view : 366 times
PDF - 0 times

Cited By

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.